Friday 2 March 2012

ASSALAMUALAIKUM 2012

dah lama menyepi..

Salam buat semua..diari pertama bagi tahun 2012...
Hari nie ,hari JUMAAT..penghulu segala hari (hari yang sebaik-sebaik hari) .Alhamdulillah kita masih diberi kesempatan untuk menghirup udara di muka bumi ini..kita bebas untuk menikmatinya di mana-mana..dan paling penting ianya tanpa dikenakan bayaran apapun...Justeru bersyukurlah kita masih diberi nyawa untuk hidup pada hari ini untuk terus mengumpul pahala lebih2 lagi pada hari Jumaat yg penuh berkah ini.
Saat ini,hujan masih belum berhenti..dari petang tdi smpailah ke malam..apapun yg kamu fikirkan,aku percaya sesungguhnya hujan ini membawa rahmat Allah kepada manusia..alhamdulillah..aminn

Tahukah anda-Hari Jumaat dikhabarkan sebagai hari yang mulia dan istimewa.Pada hari Jumaat berlakunya lima peristiwa penting,iaitu:
1)  Allah ciptakan Adam , 
2)  Allah turunkan Nabi Adam  ke bumi,
3) Allah mematikan Nabi Adam, 
4)  Pada hari itu juga ada satu saat yang tidak ada seorang hamba pun yang memohon sesuatu, kecuali Allah akan perkenankan permohonannya, selagi ia tidak meminta sesuatu yang haram. 
5)  Pada hari itu juga akan terjadinya hari kiamat. Tidak ada satu malaikat pun, sekalipun yang amat dekat kedudukannya di sisi Allah, langit, bumi, angin, gunung, juga lautan, melainkan kesemuanya memohon belas kasihan pada hari tersebut.
( Riwayat Hadis Muslim)
Dalam hadis lain, Rasulullah S.A.W bersabda yang bermaksud: “Hari yang dijanjikan ialah hari kiamat, hari yang disaksikan ialah hari Arafah dan hari yang menyaksikan ialah hari Jumaat. Matahari tidak terbit dan tidak terbenam pada mana-mana hari yang lebih mulia dan afdal daripada hari Jumaat.” (Hadis riwayat Tirmidzi).
Pada hari Jumaat ada 1 ketika di mana doa kita dimakbulkan Allah-adalah waktu antara imam duduk di atas mimbar sehingga solat selesai didirikan.
Justeru,rebutlah ruang yang diberi,perbanyakkanlah doa dan zikir kepada Allah,semoga kita diberi rahmat dan keampunan sepanjang perjalanan hidup kita di muka bumi ini.InsyaAllah.

No comments:

Post a Comment