Thursday 22 September 2011

Di sebalik nama NABI MUHAMMAD S.A.W.

Assalamualaikum..
 Sedarkah kita bahawa setiap kejadian yang berlaku di dunia ini ada hikmah dan rahsianya,kadang2 kita tk sedar pun kelebihannya sehinggalah dikhabarkan kepada kita.Tiap makhluk yg dijadikan Allah S.W.T. ada kelebihan dan kekurangannya..cth paling dekat la kalau kita nyanyi lagu `Katak oh Katak` kita dpt tahu sebab musabab ia diciptakan di muka bumi tidak lain tidak bukan adalah untuk manusia sendiri bagi melengkapi kehidupan makhluk terutama sekali pada manusia yang juga merupakan khalifah Allah di muka bumi..untuk menjadi pemimpin dan juga sebagai hamba Allah yang senantiasa mensyukuri nikmat yang dianugerahkan Allah di atas muka bumi ini..
 Junjungan besar kita,Nabi Muhammad S.A.W adalah rasul terakhir umat Islam..tiada rasul yang lain selepasnya..tahukah kamu ada makna di sebalik nama baginda,dan kaitannya dengan kehidupan manusia itu sendiri..


Rahsia dibalik nama Muhammad, dimana banyak makna yang tersirat dalam kebesaran nama yang sederhana itu. Entah apakah ini merupakan salah satu mukjizat atau sekadar kebetulan saja, bahawa ada fakta menarik di abjad/huruf-huruf yang tersusun dari nama itu:
1.Ejaan nama Muhammad, jika kita gabungkan dalam bentuk normal mim ha mim dal, maka akan menjadi sebuah sekesta seorang manusia. sudah maklum adanya bahawa sebaik-baik mahluk / ciptaan yang pernah diciptakan oleh Tuhan di alam semesta ini adalah manusia dengan kelebihan akal , sementara mahluk lain hanyalah haiwan dan planet-planet yang penuh rahsia.
Photobucket

2.Ejaan nama Ahmad, jika kita cermati satu-persatu hurufnya mak huruf-huruf itu akan mennggambarkan sosok orang yang sedang melakukan solat, tahukah kita bahawa solat merupakan sebaik-baik doa dan ibadah yang pernah diperintahkanNya.


Photobucket


3. Ejaan nama Muhammad jika digabungkan huruf-hurufnya maka akan berbentuk seperti manusia yang sedang sujud dalam solat. Dalam solat, Sujud merupakan inti dari semua rukun-rukunnya, kerana pada masa sujud manusia menundukkan 8 bahagian tubuhnya di bumi bukti kepasrahan total kepada Maha Pencipta.


Photobucket


Wallahua`lam

1 comment: