Thursday 20 October 2011

Saat-saat kematian

Assalamualaikum..

Mati,satu saat yang menggerunkan..ia datang tanpa diduga,tanpa disangka...Baik yang muda,tua,miskin atau kaya ia tetap akan datang menjemput kita,cuma saat ,ketika dan bagaimana...ia terjadi semua atas kehendakNya.
"MATI ADALAH PASTI,HIDUP INSYAALAH.."
Ini sekadar peringatan kepada kita,manusia yang hidup di atas muka bumi Allah ini:maka beringatlah kita..

Tanda-tanda saat kematian

100 HARI SEBELUM MATI
Tanda pertama dari Allah SWT kpd hambanya dan hanya akan disedari oleh mereka2 yg dikehendakiNya.Semua orang Islam akan mendapat tanda ini cuma samaada sedar atau tidak..Lazimnya berlaku pada waktu Asar-seluruh tubuh dari hujung rambut sehingga ke hujung kaki akn mengalami getaran,seakan-akan menggigil.CTH; spt daging lembu yg baru disembelih-jika diperhatikan dgn teliti didapati ia seakan-akan bergetar.Tanda ini rasanya lazat dan bagi mereka sedar dan berdetik di hati bahawa ini mungkin adlh tanda mati,maka getaran ini akn berhenti dan hilang setelah kita sedar akn kehadirannya.Bgi mereka yang tdk diberi kesedaran atau mrka yg hanyut dgn nikmat dunia tanpa memikirkan tentang kematian,tanda ini akn lenyap begitu shja tanpa sebarang munafaat.Bgi yg sedar,maka ini adlh peluang terbaik memunafaatkan masa yg ada
utk mempersiapkn diri dgn amalan dan urusan yg akn dibawa @ ditinggalkan sesudah mati.

40 HARI SEBELUM HARI MATI
Juga berlaku sesudah waktu Asar.Bahagian pusat kita akn berdenyut-denyut.Pada ketika ini daun yg tertulis nama kita akn gugur dari pokok yg letaknya di `Arash Allah SWT.Maka malaikat maut akan mengambil daun tersebut dan mula mengikuti kita sepanjang masa.Akan terjadi malaikat maut ini akan memperlihatkan wajahnya sekilas lalu dan jika ini terjadi,mereka yg terpilih ini akn merasakan seakan-akan bingung seketika.Adapun malaikat maut ini wujud cuma seorang tetapi kuasanya utk mencabut nyawa adlah bersamaan dngan jumlah nyawa yang akan dicabutnya.

MASYAALLAH...mendengarnya pun sudah membuat kita merasa gerun,apatah lagi bila berhadapan dengannya,

7 HARI SEBELUM HARI MATI
Adapun tanda ini akn diberikan hanya kepada mreka yg diuji dengan musibah kesakitan dimana org sakit yang tdak makan secara tiba2 ianya berselera untuk makan.

3 HARI SEBELUM HARI MATI
Pada ketika ini akn terasa denyutan atau bergerak-gerakdi bahagian tengah dahi iaitu diantara dahi kanan dan kiri.Jika tanda ini dapat dikesan maka berpuasalah kita selepas itu supaya perut kita tdak mengandungi banyak najis dan ini memudahkan urusan org yang akn memandikan kita nanti.Ketika ini juga mata hitam kita tidak akn bersinar lagi dan bagi org yg sakit,hidungnya akan perlahan-lahan jatuh dn ini dapat dikesan jika kita melihatnya dari bahagian sisi.Telinganya akan layu dimana bahagian hujungnya akan beransur-ansur masuk kedalam.Telapak kakinya yg terlunjur akan perlahan-lahan jatuh ke depan dan sukar ditegakkan.

1 HARI SEBELUM HARI MATI
Akan berlaku sesudah waktu Asar dimana kita akn merasakan satu denyutan disebelah belakang iaitu di kawasan ubun-ubun dimana ini menandakan kita tidak akan sempat untuk menemui waktu Asar keesokan harinya.

TANDA AKHIR
Akan berlaku keadaan dimana kita akn merasakan satu keadaan sejuk di bahagian pusat dan ianya akn turun ke pinggang dan seterusnya akan naik ke bahagian halkum.Ketika ini hendaklah kita terus mengucap kalimah syahadah dan berdiam diri serta menantikan kedatangan malaikatmaut utk menjemput kita kembali kepada Allah SWT yg telah menghidupkan dan sekarang akan mematikan kita.

KESIMPULAN
Sesungguhnya marilah kita bertaqwa dan berdoa kepada Allah SWT semoga kita adalah di antara orn2 yg dipilih oleh Allah yg akan diberi kesedaran utk peka terhadap tanda-tanda mati ini.Semoga kita dapat membuat persiapan terakhir dlm usaha memohon keampunan samaada dari Allah SWT mahupun dari manusia sendiri dari segala dosa dan urusan hutang piutang kita.Wlau bagaimanapun sesuai dengan sifat Allah SWT YG MAHA BERKUASA lagi PEMURAH lagi MAHA MENGASIHANI maka diriwayatkan bhwa tarikh mati seseorang manusia itu masih boleh diubah dngan amalan doa iaitu samaada doa darik kita sendiri ataupun doa drpada org lain.Namun ianya adalah ketentuan Allah SWT semata-mata.Oleh itu,marilah kita bersma-sama berusaha dan berdoa semoga kita diberi hidayah dan petunjuk Allah SWT,serta kelapangan masa dan kesihatan tubuh badan dan juga fikiran dalam usaha kita utk mencari keredhaan Allah SWT samaada di dunia mahupun di akhirat.

WALLAHUA`LAM

Muhasabah dari BIRO DAKWAH DAN PENDIDIKAN

4 comments:

  1. Aku pernah baca ni dulu; semoga Allah ampunkan dosa-dosa kita semua

    ReplyDelete
  2. Wah, aq jdi ngeri. Padahal amalku masih sedikit. Mau beramal banyak tp rasa malas yg menghadangnya dan kyaknya godaan syetan jg. Kunjung balik ya mba'!! Thx

    ReplyDelete
  3. thanks...
    ilmu yang bermanfaat.

    ReplyDelete
  4. empayar utama~insyaAllah,masih banyak yg kita perlu baiki diri kita..:)termasuklah sya jugak

    Kirana Mahendra~betul tu..kenala kuat semangat..yok!!

    man~yw..thanx man,utk perkongsian bersama..

    ReplyDelete